" F l o w e r "

NRLAQH STORY

Hai Welcome Here


SPM 2017 | Takkan pernah lari dari melakukan kesilapan | Emeil : nurulafiqah1708@gmail.com





Perancangan dan Hala Tuju Kerjaya
Thursday, July 23, 2015 | 10:02 PM | 2Comment

Kalau yang buat aku gelak sepanjang hari . entah kenapa tak tau sebab mungkin aku orang pertama terpaksa kongsi cita-cita dan kerjaya aku besar nanti . bukan main lagi aku tersengih-sengih . aku yang kena . ngek . haha

Salam Lebaran .
Syawal ke 7 . Hari ni sekolah . uh .
Minggu depan dah sukan . dan isnin pula ujian mendengar [praktikal]

So, hari ni , sekolah mengadakan 
1 program untuk semua tingkatan . tak kira menengah rendah atau menengah atas . 
semua kena ikut program tersebut . 
Program Perancang dan Hala Tuju Kerjaya . 

Okeyh! 
So, aku ni jenis tetiba pandai nak berfikir pantas tentang cita-cita . 
Aku dan kawan sebelah ni bertembung idea dan pendapat :D taddaaa . aa . 
Kami pun bincang punya bincang . 

So cita-cita kami 2 sama lah . 
-GURU- 
tetiba satu saat dia gitahu aku 
"Piqah, dapat ke ambil jurusan pemakanan ? "
aku pun pelik , kalau guru , mesti perguruan kan ? 
haha . aku pun tanya cikgu 
"Cikgu kalau cita-cita nak jadi guru pastu ambil bidang pemakanan dapat ke ?"
"Amboii , haha " 

Ok aku skip kisah diatas sebab kawan sebelah jeling ngek . 
Habis semua-semua pelajar buat semua . 
Cikgu pun mula bercakap 

"Siapa nak kongsi cita-cita dia ?" 

Mata cikgu tertumpu dengan muka aku , then aku buat senyuman lebar ingatkan dia tunjuk kawan sebelah aku ngehh . 

"Hah Afiqah share cita-cita kamu " 

Aku berdiri 

"Saya bercita-cita untuk menjadi seorang guru "

"Tahun depan nak ambil aliran apa ? "

"Saya akan mengambil aliran sastera "

"Bidang ? "

"Perguruan " 

"Kalau perguruan nak mengajar subjek apa ? "

"Pendidikan Islam "

"Amboii , nak jadi ustazah ke ?" 

Gagap sebentar sebab semua org tengok , cikgu garang-garang pun jadi senyum 

"Em ya ." 

"Kalau nak jadi ustazah ubah peragai tu , baru ok ? ya " 

"Em ya" 

Kawan lelaki sebelah usik 

"Eh Ustazah Afiqah"

Bukan main malu aku kena diorang ni . ngek sungguh . 

Mula-mula sebelum fikir nak ambil aliran sastera . dalam hati berbicara 

"Kalau aku ambil aliran sains tulen , nanti tak dapat masuk kan hampa perasaan dan target tinggi. " 

Hah . cikgu pun dah gitahu 

"Jangan target terlalu tinggi nanti tidak tercapai . kalau nak target yang tinggi mesti usaha ada " 

Aku "oyeassshhhh" hahahaha 


Kisah hari ni . kahkah . tq :)) 

Moga impian menjadi seorang ustazah tak pun jadi seorang muslimah . tadaaa . haha 
InsyaAllah Aamiin :) 
Allah yuftah alaikum.