" F l o w e r "

NRLAQH STORY

Hai Welcome Here


SPM 2017 | Teacher to be | Tak lari melakukan dosa | Insan biasa | Emeil : nurulafiqah1708@gmail.com





Melayu ke Melanau.
Monday, August 29, 2016 | 6:07 PM | 0Comment

Assalamualaikum. 

Esok 30/8 :) InshaAllah, kalau berkesempatan nak wish. Nanti aku wish! Anak merdeka seorang ni ngehngeh! 

Kali ni orang agak hairan dengan aku. 
Tengok list name class orang letak MY ( Melayu ) 
Tapi pandai cakap 'Melanau' kehkeh. 

Jangan risau. Jangan risau. Dak-dak kelas aku ni siap cakap melayu dengan aku. 
Kalau rasa janggal guna bahasa Melanau. Aku memang faham maksud serta bertutur kata dirumah. Kadang-kadang ada je ayat aku tak faham. Aku senyap! 

Bila rasa tak puas hati.
Aku tanya mak aku. Dia akan bagi maksud. Haha.
Kalau suruh bapa bagi maksud.
Sah-sah tak dapat --' 
Dari kecik prefer dua bahasa.

Agak susah.
Sekolah rendah aku memang bergaul dengan orang kalangan Melanau. 
So ? Bila bulan bahasa. senyap-senyap cakap bahasa melanau.Haha #Rindu.
Sekolah Menengah ni aku banyak kawan melayu/iban/melanau. 
Tapi hidup sepanjang 4 tahun 8 bulan dekat sekolah 1 pun tak reti bahasa iban. Hoho. 

Kekadang selalu tersalah cakap dengan mak --'
Cakap melayu sarawak lah pulakk~ Hahaha. 

Maaf.HOhoho.